Влес Кнiга  Iсходны словесы | Выразе | Азбуковник | О памянте | Будеславль 
  на первую страницу Весте | Оуказiцы   
Иван Вишенский. Писание к утекшим от православнои вЪры епископам
от 24.01.08
  
О памянте



В том стиху, реченном от вас, ксендзове бискупи, показуетеся еще быти поганы, а не християны. А понеже християне нЪсте, як же ся духовными звати или славити смЪете! Албо не вЪдаете, что ест дух и духовный? Духовный ест, иже духовное дЪет, мудрствует и глаголет. Да знаете! Чем же ся вы духовными зовете, а телесне и погански мудрствуете и глаголете и самого Христа, сына божия, царя над цари небесного, науку и образ смиреномудрия показавшего, своею гордостию и хулою попираете? Ато як? Для того, иж лЪпшими ся над другими чините и от плоти и крови порождением, а не от бога свыше, хвалите. А Иоанн евангелист не тых, которые ся в злотоглововых подушках и китайчаных пелюхах родят, блажит, але которые ся от бога свыше родят, сих вЪрными и зацными быти розумЪет, мовячи: Елици же, - рече, - прияша его, даст им власть чадом божиим быти, вЪрующим во имя его, иже не от крови, ни от похоти плотския, ни от похоти мужския, но от бога родишася -. Як же ся вы духовными, а не толко духовными, але и вЪрными звати можете, коли брата своего, во единой купели крещения - вЪрою и от единое матере - благодати ровно з собою породившегося, подлЪйшим от себе чините, уничижаете и ни за што быти вмЪняете, хлапаете, кожемякаете, сЪделникаете, швецами на поругане прозываете? Добре, нехай будет хлоп, кожемяка, сЪделник и швец, але воспомянЪте, як брат вам ровный во всем ест. Для чого? Для того, иж во едино треипостасное божество и одным способом з вами ся крестил, и одною благодатию и даром вЪры облечен ся стал, и одною печатию духа святого на християнство запечатай ест. А подвигом и вЪрою дЪлною, если ж и одного отца и матере, вЪры и крещения есте, может быти кожемяка от вас лЪпший и цнотливими. Откуду то познаемо? Оттуду: Два сынове были у одиного отца Исаака и матери Ревеки - Иаков и Исав; Иаков же был лЪпший и цнотливший, хоч молодший, а Исав зас горший и подлЪйший, хоч же старший.
Ато чему? Для того, иж Иаков богу угодил и благословение приял, а Исав чрево и похоть над благословение божие предпочтил и от бога отвержен был.
Пытаю теды тебе, ругателя имени, чим ты лЪпший от хлопа. Албо ты не хлоп такий же, скажи ми! Албо ты не тая ж матерня, глина и персть, ознайми ми! Албо ты не тое ж тЪло и кров! Албо ты не тая ж жолчь, хракотины, слина и тлЪние! Или ачей ты от камене утесан и не маеш кишок и слюзу хлопского в себЪ, ознайми ми! Или ачей ты костяный, так, без тЪла, родился еси, дай ми знати о том! Зас пытаю тебе и не оставлю, питаючи, чим ти лЪпший над хлопа, - повЪж ми и свЪдоцтво дай, не гордую хулу и дмение, але божественного гласа писанием покажи. А егди показати не можеши, яко ты каменный, костяный или навет и золотый, толко такий же гной, тЪло и кров, яко и всяк человек, чим же ся ты лЪпшим показати можеши над хлопа? Явно, яко ничим другим, толко хулою и величанием гордости пред человЪки, а пред всевидящим оком - окаяннЪйший и всЪх тварей безчеснЪйший еси. - Всякое бо, - рече, - высокое во человЪцЪх мерзко и нечисто ест пред богом -. А коли ты показати то не можеши, яко ты лЪпший над хлопа, а сам ся гордостию чиниши, як же ты духовным или навет и християнином простым зватися можеши? Видите ли, як дух антихристов, ваши мЪхи надув, и усты гордо дыхает и рыгает. Видите ли, яко не толко духовными, але ани простыми християны зватися вам не годит и не достоит. Ато чему? Для того, иж на Христа самого и учение его борете, плотским рождением, славою и богатством хвалите и духовними пастырми быти называете, а братню свою и христову подлЪйшими от себе и не толко подлЪйшими, але и ни за што их пред своею гордостию быти розумЪете. Того ради показати то не хитростию речництва, але божественным писанием хощу, як не естесте не толко духовные, але ниже простые християне, и хто вас християнами звати бы хотел, и тот не ест християнин.
Начало оттуду. Христос бог, слово небесного отца, превЪчно рожденый сын, во послЪдняя лЪта, яко ж свЪдителствуют евангелисты и богословци, Григорий, Василий, Златоустый в БесЪдах и прочии вси, о богословии гласящие, восхотЪвши тую тайну, от вЪк сокровенную в бозЪ, миру открыти и плотию на земли межи земными ся родити и от земных земное тЪло на себе взяти, для того нищих, а не богатых, безчесных, а не славных, простых, а не хитрых родителей собЪ избирает; теслю, а не короля или воеводу отцем именует; во вертепЪ, а не в замку или палацах ся родит, во яслех скотских, а не на ложах или одрах коштовных, на соломищу и гнои, а не на подушках скупых ся покладает; пелюшищами простими, а не тонкодорогими ся повивает. То толко о рождению небесного царя, земнородным на обновление нетлЪния рождшагося, показалем. Ато для чого так чинит, то ест послЪднЪйше, безчеснЪйше и неславнЪйше ся родит? Для того, мовит, абы мира сего гордост, пыху, славу и могутство тым безчестием убил, уморил и до конца стлумил. Для того ся так нищетно родит, абы потом в замках, палацах и коштовных дворЪх родячиеся над тых, которые ся в хлЪвЪ родят, не возносили и лЪпшими не чинилися. Для того ся теселским сыном зовет, абы тые, которые сут королевские и княжацкие сынове, над кожемячиных сынов не возносили и лЪпшими не чинилися. Для того на гною во вертепЪ, без слуг, в пелюшицах ся родит, абы тые, которые на подушках мяких, в замках, дворах и коштовных гмахах, при многу слуг и дворян, в тонких китайках и у полотнах флямских ся родят, над убогих, сиротски, голо, без достатку всякого родячихся лЪпшими не чинилися. А коли сам цар небеси и земли земнородным образ таковый сам собою показал тому смиренню, персть земленую, яко да ся гноем тЪла не возносит, научил, тое кичение и надутост пыхи мирской отсЪкл, чим же ся вы, ксендзове бискупи, над братиею своею лЪпшими чините и на них хлапаете и кожемякаете? Видите ли, яко еще християне не естесте, як же вы пастырми и духовными зватися можете? То ест щирый фалш, зрада, подступок, лож на духовное имя и хула на всесилного бога, чим ся вы зовете!  - Елици бо, - рече, - во Христа крестистеся, - во Христа облекостеся -. Тако ли есте ся в Христа облекли? ПокажЪте ми Христову одежду на собЪ, - его ли будет или антихристова? Да гдЪ ж Христос на своих учеников хлапав и кожемякав? Не сам ли рече предобрый: Яко аз, - рече, - братия моя, яко раб и служай между вами вам есм -. И зас: Хотяй быти велик, да будет мний, и тогда будет велик -. Видите ли, яко еще, поганци есте, а не християне, и меноватися именем християнским не можете, если и всхочете! Ато чем? Для того, иж поганство зо всЪх сторон на вас кличет, волает, вопиет и зовет, мовячи: Ото сут нашого кореня плодове, образом, житием, вЪрою, мудрованием и бесЪдою! - Том вам показал, яко християне нЪсте.
Тепер зас о приездЪ патриаршином мовити буду тым способом. Пытаю вас, бискупи, для которои причины патриархи нашого приездне славный и не пожиточный вам видЪти бы ся мЪл в тые край мешканя нашого? Албо для того бысте розумЪли непожиточне приехати ему, иж он видЪл церков Христову заплюгавленую нечестивыми пастырми чревопасными, мЪста хвалы божия позалЪганую властию мирскою и мучителством поганским зневоленую, злым и нечистым житием поруганную, похуленую и до конца обещесченную, и видЪл, яко волци пастырообразные на стервЪ церковного лихоимства моцно сЪдят и заюшилися сут; изгнати если бы их от того стерва и хотЪл, смерти звЪролютства оных избЪгнути бы не могл. Што ж чинит? Созывает стадо словесное, овци Христовы, будь кожемяки, сЪделники, швецы и всякого стану, чина и возраста православних християн; созвавши сих, мовит к ним тыми словы: Спасайтеся, братия моя, сами, а пастырми спастися не можете -. Чему? - Для того, иж они о спасений не толко вашем, але и о своем ни мало не мыслят. Уже пастыре ведлуг свЪта сего пелгримуют, уже пастыре князю вЪка сего на службу его приказалися сут, уже пастыре о вЪчный живот, и ваш и свой, ничого не дбают, уже пастыре нынЪшний вЪк выжити, выроскошовати, выславитися, выгордитися, выбогатитися, вымудритися умыслили сут. Спасайтеся, братия моя возлюбленная, вЪрное стадо Христово, роде избранный, языку святый, царское священие, людие обновления, российский благочестивый народе, сами. Спасайтеся вЪрою; спасайтеся заповЪдми евангелскими; спасайтеся законом отческим; спасайтеся чистым и цЪломудрым житием! ПребудЪте в церкви, пребудЪте во оградЪ, пребудЪте в законЪ, пребудЪте во согласии, едности и любви -.
ПовЪжте ж ми тое, о клеветници, того ли ради патриаршин неславный и безпожиточный приезд быти сказоваете, яко овца своя соузом любве, закона, вЪры и единомыслия едностию связал, совокупил, утвердил и угрунтовал. То ли и Христа дурным и непожиточне до Иерусалима пришедшого наречете, который, видЪвши архиерее и пастырЪ безплодные, мЪста церковные в широких реверендах позасЪдалые, обЪдов и вечерей торжественных пилнуючие, по торжищах славноходящие, воскрылия реверенд за собою волочащие, з оных духовенство духовное церковного строения и ряду зодравши, на простых сЪтоткателей рыболовов вложил, послЪди же и кожемяк в тое достоинство увлекл. То ли и Христос для того от вас будет дурным и непожиточным назван, як и патриарха? Видите ли, як от вас дух антихристов, хулнолживый и клеветный, дышет. Видите ли, яко заразою смердячою пекелною дышет. Видите ли, яко лжете на патриарху, якобы неславно и непожиточно приехати мЪл и немудро в своем приездЪ собЪ поступовал. Пытаю вас о том, который может быти мудрЪйший, пожиточнЪйший и славнЪйший, яко тот, который, да не убита будет нагло душа от разбойников, устережет. Пытаю вас о том, который может быти мудрЪйший и славнЪйший и пожиточнЪйший, як тот, который о злодЪях, да не украдено будет душевное богатство, ознаймил. Пытаю вас о том, который может быти мудрЪйший, славнЪйший и пожиточнЪйший, як тот, который от волчего душегубства, яко бы ся скрыти и в зубы прелести не увязнути, научит. Видите ли, яко патриаршин приезд славный и пожиточный был и ест. Видите ли, яко патриарха не дурен, але премудрЪйший от премудрых вЪка сего был и ест. Том вам показал о славном, пожиточном и мудром приездЪ патриаршином.
ПоступЪм зас для чого патриарха ряд церковный на хлопы, кожемяки, сЪделники и люди свЪцкие вложил, а бискупы в том достоенстзЪ пренебрегл и голыми тое чести быти показал и обелженьем власти им конечное учинил. Пытаю вас, бискупи, скажЪте ми тое: Христос владыка бог, коли спасение проповЪдати вселеннЪй послати хотЪл, архиереев ли иерусалимских на тое достоинство избирал, Анну и Каияфу ли тою годностию почтил и оных ли на тую службу оную возвал. Албо не вЪдаете, иж тые его убили, албо утаилося вам тое, иж тые его осудили, албо не слышали есте о том, иж тые, да убиют скоро и безчестно будет на него инстиговали, албо не читали есте о том, иж тые ся з него ругали, смЪяли, хулили, лгали и повЪсити узаконили? Але когда добрый владыка на проповЪд выбрал простых хлопов, смиренных нищих, беззлобивых рыболовов, кожемяк и тым церков свою поручил, в шафунок спасенне человЪческое, досвЪдчивши их быти вЪрными, злецил, - так же властне и патриарха, слЪда Христова держачися, учинил; тым, которых быти не еретиками, не отщепенцами, не развратниками благочестия досвЪдчивши, церков Христову и своего пастырства моц строения злецил и як ей хранити от ереси антихристового учения научил, и Анны и Каияфы оставил, архиерее, широкореверендные и на лектыках колышучиеся, пренебрегл, а бискупи, саки по РимЪ гонячие, ни за что быти и розумЪтися осудил. Видите ли, яко патриарха слушне и пристойне учинил, як на простых вЪрных, свЪтских людей, православных християн церков Христову вложил и строение в ней поручил.
Але вы, бискупи, по тому вашему обличению што учините, вержетеся, вЪм, зас до того надыманя, мовячи: тые хлопи простые в своих кучках и домках сЪдят, а мы пред ся на столах епископских лежимо; тые хлопи з одное мисочки поливку албо борщик хлепчют, а мы пред ся поколко десят полмисков, розмаитыми смаками уфарбованых, пожираем; тые хлопи бЪтцким албо муравским кгермачком ся покрывают, а мы пред ся в гатласЪ, ядамашку и соболЪх шубах ходимо; тые хлопи сами и панове и слуги собЪ суть, а мы пред ся предстоящих барвяноходцев по колко десят маемо; перед тьши хлопи нЪхто славный шапки не здоймет, а перед нами и воеводы здыймают и низко кланяются.
На тое кокошене, панове бискупи, вам отповЪм так: архиерее они, Христа убившие, подобные вам, не на мЪстах ли епископских седЪли так же, яко и вы, але хлопи Христовы лЪпшие от них были и нынЪ суть; они чрево не так же ли ладовали, яко ж и вы, але хлопи Христовы, алчющие правды, лЪпшие от них были и нынЪ суть; тые трупи не так же ли ?мяко и коштовне убирали, яко ж и вы, але простаки Христовы, одноризные, лЪпшие от них были и нынЪ суть; тые предстоящими не так ли ся были окружили, яко ж и вы, але хлопи Христовы, самослужные собЪ, лЪпшие от них были и нынЪ сут; тых Пилаты и Ироды не так же ли почитали и перед ними уклякали, як же и перед вами, але хлопи Христовы, гоненые и оплюваные, обесчещенные, поруганые, посмЪяные, битые и убитые, - лЪпшие и цнотлившие и славнЪйшие от них были и нынЪ суть. Так же и вы, панове бискупи, сЪдите на мЪстах епископских, але на достоинствЪ и учтивости не сЪдите; селами владЪете, але вашими душами диявол владЪет; пастырами ся зовете, але есте волки; священными ся зовете, але есте проклята; епископами ся именуете, але есте мучители; духовными ся быти розумЪете, але есте поганця и язычници; хвалитеся, Павловым словом боронячися, попом благочестивым и мовите, як вы попи, а мы епископи, не ко попом, мовит, речено: Внймайте себЪ и всему стаду, в нем же вас дух святый поставил епископи пасти церков господа и бога -, але ко епископам.
Тут ставши, буду вас пытати силы того слова. ПриидЪте, приидЪте, вси позорищници, на видЪние духа антихристова гласа и узрите его, як ся будет румянЪти и соромЪти, коли его сонце праведное пригрЪет и обличит! Пытаю вас, лживые бискупи, чим ся вы хвалите, - чим не были, ни естесте и николи не будете. СкажЪте ми тое первое голое слово, Павлом реченное, что ест - внимайте себЪ - и кую силу тое внимане мает, а потом и до духа святого, ставящого епископы, поступимо. Але вЪм, о том вниманю не толко вы, богочревци, але и всЪ философи мирские, посполу з вашими машкарники исусоругателми, то ест зовемыми езуиты, сложившися, силы того слова - внимайте себЪ - ознаймити ми не можете, - развЪ не мовлю истинного богослова, в пустыни искус безмолвным претерпЪвшого, бЪсы мыслено преборовшого и ко богу око душевное прозрЪти проочистившого, плоти и крови совлекшогося, от такового толко силу того - внимай себЪ - услышати могу, а от богокорчемника и мудреца, в миру пресловутого, никакож, А коли того первого слова не знаете, чим же ся вы над попы превозносите и станом епископским славити смЪете?
Пытаю зас, дух ли святый вас поставил епископы пасти церков господа и бога или дух антихристов пасти чрево и множити несытое лихоимство. Не явно ли всему свЪту, яко самого преисподнего Велиара дух вас поставил и его жертовное лакомство! Чим же ся вы над попов православних вышшими во спасений душевном чините? ВЪм, яко вышшие есте, и я вам признати мушу, але чревом роскошнЪйшим и горлом сластолюбнЪйшим, и помыслом пышнЪйшим, и лихоимством несытЪйшим. Тым есте вышшии от попов православних, а не спасением душевным! А спасением душевним не толко от попов, але и от простых свЪцких православних так далеко меншими и послЪднЪйшими есте, яко из Иерусалима до Рима и далЪй. И хвалитеся тым титулом епископским, а не достоинством, мовячи, яко не имают власти духовенство православных (егда с предЪлов законних виступите и от жоны власнои своеи, церкви вЪры восточнои, до курвы римскои на блуд отбЪгати хочете и оную вшетечницу, наблудившися там з нею, и еще тайно до чистого ложа облюбеницЪ церкве Христовы приволокати изволите) вас низлагати, измЪтовати и кляти. Так вЪдайте, не толко очи здоровые ока гнилого усмотрити и осудити могут и власт имают, але и само тЪло церковное, то ест простые християне, по Христову гласу, скверноначалника изверечи, осудити и прокляти власт имают, да не с тым блазненым оком, или пастирем, в геену внийдут. А священици православнои вЪры, поборници благочестия, в своем степени неподозренные, таковую силу, власт и началство имают правду евангелскую боронити и о ней ся до крове заставляти, яко же сам Христос и апостоли его и прочии. И аз убо, многогрЪшный мних Иоанн, первей вас навпоминаю, да ся ко богу обратите и покаяние за дерзнутое вами и другого злого жития, плоды достойные показавши, сотворЪте. А если не хочете, проклинаю вас от отца и сына и святого духа, да есте прокляти нынЪ и в будущий вЪк. Аминь.
ПовелЪте ж, панове бискупи, тоей гры, мною реченной, по своей смерти спробовати. Если ся ваш труп розсыплет до общого всЪх воскресения, тогда узрят тое гладячий пробовници, што ест наша православних вЪра и якая сила клятвы нашее вЪры. Видите ли, бискупи, яко потвар, клевету, лож и хулу на святого духа наносите, славячися от оного стан епископский приняти, о чом дух свят николи не мыслил, да вас, его хулников, епископами становит. Не явно ли ест всему позору ангелскому и человЪком, живущим на земли, яко сами есте тое бискупство (миролюбием у миром владЪющого духа, со небесе соверженного за гордост) угонили и того всЪми виды и образы своими безплодного и нехристиянского жития, быти вас епископами благословившого, показуете, а не святого духа, не оного первого речення Павлом, от духа святого поставленныи, еже пасти церков господа и бога, але послЪднего, - еже не щадЪти стада. Присмотритеся толко пилно, створивши зерцало сумненя своего, не ваш ли то образ и пристригане бород, на смЪх чорту пекелному пристроеное, Павел ознаймил, мовячи: Аз бо, - рече, - вЪм се, яко внийдут волци тяжци во вас, не щадяще стада -. Что ест - внийдут -? То ест: силою, помощию, хитростю, человЪкоугождением и лихоимством влЪзут, вдерутся, вкрадут и втиснут кгвалтом в началство. Что - волци тяжци -? То ест: началствуемые мнимые пастыри, драпежници, лихоимци, идолопоклонници сребролюбия и невЪрием еретици. Что ест - нещадЪние стада -? То ест: погребение ума пастырского в пожитках дочасных, которые волну овечую лупят, дерут и молоко крвавого их поту пьют и всЪгды ся з них наситити ищут, и оных паствою евангелскон проповЪди истинны по должному закону пастырскому не пасут и от глада словесныя овца Христовы поморили сут.
РозглядЪте ж свой образ в том зерцалЪ, панове бискупи, не вас ли то Павел по поставленЪх духом святым епископЪх сказал. Не вы ли то влЪзли, не вы ли то волци тяжци, не вы ли то не щадите стада! А если бысте розумЪли от духа святого поставлены быти, покажЪте ми тые плоды, ко поставленю приготованые, которых Павел изобразил, к Тимофею тыми словы мовячи: Подобает, - рече, - того степеня епископского прагнучому первое быти непорочну, таже единой женЪ мужу, трезвену, цЪломудру, благоговЪнну, чесну, страннолюбиву, учителну, не пияници, не бийци, не сварливу, не мшелоимцу, но кротку, независтливу, не сребролюбцю, своего дому добрЪ правящу, чада имуще в послушании со всякою чистотою; аще бо кто своего дому не умЪет правити, како о церкви божий прилежати возможет; - не новокрещену, да не разгордЪвся, в грЪх впадет и в сЪть дияволю. Подобает же ему и свЪдителство добро имЪти от внЪшних, да не в поношение впадет и в сЪть неприязнену -. Если теды вас дух святый поставил, покажЪте ми хоч одно овощийце от того выличеного и реченного Павлом епископу сотворити и выконати должного. Не толко не покажете, запевне вЪм, але еще, коли всхочу на кождый плод вашого жития спротивные дЪла обличати, оскверню воздух поднебесный и отрую голосом слухи людские. Еднак же дарую вам всЪ плоды, в серединЪ сЪдячие, которых, вЪм, иж ани снилося вам, да бысте их творити дЪлом хотЪли, - а о переднем и послЪднем вас пытати буду.
ПокажЪте ми убо, о бискупи, были ли есте коли, хотячи стану епископского, непорочни. Знаете ли силу того слова, што ест - непорочен -? Не толко не были есте, небожята, непорочными нЪколи, але есте еще и нынЪшняго жития, рекомо в духовном стану, различньїх злоб пороками тое непороченство убили, уморили и запамятаням погребли, и не што другое, толко порок во вас царствует. Пытаю вас зас о той послЪдней добродЪтели, покажЪте ми, о бискупи, хто давал за вами свЪдителство от внЪшних, як есте на той степень достойни и як есте житием добрым исполнили всЪ тые добродЪтели, Павлом реченные. - Подобает бо, - рече, - ему и свЪдителство имЪти от внЪшних, да не в поношение впадет и в сЪть неприязнену -. Хто ж давал за вами сзЪдителство от православных, скажЪте ми? А если показати не можете или не хочете, тогды я вам показати хочу, хто давал за вами свЪдителство.
Первое вам посвЪдчили румянцЪ, то ест чирвоные золотые з бЪлыми великими таляры, полталярки, орты, четвертаки и потройники. Ато як? Ото так, што славнЪйшим секретарям и рефендарям, похлЪбцям и тайным лгарям его королевской милости, абы ся причинили и свЪдчили, яко години человЪк на панствованя бискупских доходов и пожитков и своволного и вшетечного мешканя на тых имЪнях и селах, бискупству належачих, за которую причину тому, особЪ, завивши в папЪрец сто или як ся трафит чирвоных золотых, в руку тыць, другому зас тых же шафранцюв очелюбных, завивши так же, в руку тыць; одправивши же румянолюбцув, потом ступЪмо до понеславнЪйших особ, тым зас, ворочки понаполнявши, овым - великих бЪлых таляров, овым - зас полталярков, овым - ортов и четвертаков, тому в руку тыць, овому тьщь и сему тьщь, а писародрачЪ юж не бракуют и потройники з грошами берут и дерут. Тые ходотаи, панове бискупи, за вами свЪдчили, яко есте годни на своволное житие сел епископских; свЪдчил зас поклон, нЪкоторая тисяча чирвоных в кишеню королевскую; а до того свЪдчило вам ваше злое сумнЪня, иж есте ся обЪщали вЪры отврещися и антихристу поклонитися, што и скутком есте постигли и желаемое исполнили. И учинивши тое плодоносне, мовите, яко не имают власти православные епископы, священици и общий народ, вас прокляти. Мают и мают, небожата, и юж есте прокляти и геєну вЪчную запевно наслЪдуете, если ся не покаете. Волно вам не вЪровати, але умры тылко, тогда узриши, если лгу или правду мовлю. Видите ли, нендзнороскошници, где заплынули есте. Видите ли, яко на глубокий вир, римскую прелест, натрафили есте, в которой вЪчно утонути мусите, если ся не покаете.
Тим вам показал, як не дух святый вас поставил епископами, але несытство, лакомство и лихоимство; показалем пожиточный приезд патриаршин; показалем, для чого на свЪтских людей церков Христову патриарха преложил. Тому второму артикулу сталося досыт, уже ступим до третего. В третем стиху замыкается причина, для которои, патриарху одбЪгши, папЪжу поклонилися есте и тому служити изволили есте. Тое и выкладати или изблювати вашея мудрости дЪло и отрыгане хулное нам сопротивно не потреба, але и сами посвЪдчити, признати и утвердити вашу рЪч и учинок мусим, яко для того есте патриарху отбЪгли и до папЪжа пристали, як есте сами рекли.
Речение же ваше таковый подобный образ носит. Яко от убогих до богатого, яко от простых до хитрого, як от безславного до славного, яко от неволник до самого сваволного, яко от смиренных до гордого, яко от бЪдных до бЪду чинячого, яко от страдалцов до мучителя, яко от ничого не маючих до миром пануючого, яко от поточцев евангелских до рЪки пекелнои, яко от уничиженых во мирЪ до вЪком сим царствующого, яко от алчущих правды до властию свЪта сего пресычоного, яко от члонков Христовых патриархов, отторгшихся до головы антихристовы, папы, прибЪгли есте и тому поклонили есте ся, и тому послужити изволкли есте, и того части и жребия нынЪ и в будущем вЪцЪ участниками быти попрагнули есте. Признаваем вам без всякой забавы, иж для того так учинили есте, як и сказали есте.
Еще остало о чудЪ вина, в воду претвореиого от ксендза латинскои вЪры, на православнои вЪры престолЪ мшу служачого, которое чудо не чудом быти розумЪючи, але омылкою ся так стало, ксендзове бискупи своею прокурациею, як на трибуналЪ у ЛюблинЪ, у православных з вЪры и мниманя выкрутити и вывернути и вылгати хочут. На тое вам, панове бискупи, так отповЪм: махлюйте як хочете, махлюйте и лжЪте и тую ж лож другими подпорами неправд боронЪте, пред ся истинну премахлевати и превратити не зможете, и што ся стало, истиною то чудо ся стало. А то откуду вЪм, понеже сам на той час у ваших краях нЪсм был? Знаю то от овде святогорского чуда, што ся от латины так же попущением божим часу нЪкоторого у Святой горЪ стало, для чого на увЪрение историю пристья латинского до Святои горы, дЪев и плодов их, которые овде починили, выписавши, посылаю вам, с которои зрозумЪете сами, омылка ли то там была, тому вину, в воду претвореному, или истина.
ПрисмотрЪте ж ся, ксендзове бискупи, тому чуду овдешнему, што ся стало за ради осквернения мши лживое латинское, на благочестивЪх престолЪ служеной, и, присмотрившиеся тому достаточне, вЪруйте ж, што и в Берестю истинною тое чудо ся стало, иж з вина вода ся показала на обличение нечестия вашего, и не махлюйте выкрутами прокурацкими у вЪры истиного мниманя православных, яко омылкою тое ся стало, а не чудо. Истиною чудо и велие чудо! Але вижу, толико антихрист вас вЪком тым ослЪпил и омрачил, яко ни тым самым чудом, от Христа явственно показанным, уцЪломудритися и в чувство и в страх приити не хочете и еще сопротивно на истину лож махлярскую улЪпили есте, мовячи, яко омылкою ся так стало. Но убо вы лжЪте, як хочете! Ваш вЪк, ваше лживо царство, ваша суетная слава, ваша безценая роскош, ваше идолокланяемое могутство, ваша поганская владност и началство, ваше все, еже вЪк сей внутр себе крыет, сей вам служит и вами владЪет и навЪки владЪти будет. Але нехай толко от сея жизни изгнани будете, тогда будете видЪти, што будете мЪти; тогда будете видЪти, яко на истину лжею бороти, оную тлумити и попирати; тогда будете видЪти ректора и учителя вашего, от которого есте ся тым розумом отрули; тогда будете видЪти коронодавца жизни сея, от которого есте ся во вЪцЪ сем вЪнчали; тогда будете видЪти царство властеля вЪка сего, от которого есте ся прославили; тогда будете видЪти, егда покрывало душевное, дебелством плотским приваленое, на смерти ся вам открыет, - а нынЪ творЪте, як хочете.
А што посылаете православных до скаржиных книг, а правилца руские уничижаете и поруговаете, мовячи, иж в них ничого антихристова вымыслу не знайдет, а в скаржиных и презобилно, то правду есте рекли, иж так ест. Але то чуднЪйшая, иж тые маленкие правилца руские до великого вас пекла угнали, ато еще чуднЪйшая, иж для тых маленких правилец руских вы утечи от Христа до антихриста мусЪли, и то теж чуднЪйшая, иж тые маленкие правилца руские соромоту вЪчную и нынЪ и в будущом вЪцЪ вам зеднали. Ато чему? Для того, иж не по их повелению, але злодЪйски и волчеобразно в церков Христову есте влЪзли и, чим нЪсте были, зватися есте смЪли - пастыри, священики, епископы, которые правилца, не терпячи тое крывды и того голоса вашого имени, дотоля ж вас кликали, крычали и волали, аж вас с того мЪсца, с тое чести и достоинства изогнали. И для того ли их зовете маленкими, што лживое священство показали, обявили, обличили, осудили и до конца обелжили? Видите ли, яко потвар на них, маленкими быти розумЪючи, змышляете. Видите ли, яко болших, от всея вселенныя наполненых зобравши писм, над тые маленкие (которые великую лож до грунту потлумляют и на свЪт фалш оное выставуют и всЪм, яко да ся стерегут неправды, знати дают) показати не можете. Видите ли, як их от зависти, гнЪва и вражды, яко маленки сут, потваряете, а они сут высоки, а они сут толсти, а они сут велики, а они красни. Ато чему? Для того, иж истина в них сЪдит, для того, иж бранты: золото, срЪбро, камЪня дорогое, то ест щирост, суд и правда, в них царствует. Але вы, пред ся оных зацност и достоинство занедбавши, православных до Скарги заганяете. Позволю вам и того, нехай пойдут! СкажЪте ж ми тое, знайдут ли там у Скарги правду, знайдут ли там суд и справедливост. Или утаило ся вам тое, яко православные многокрот и без личбы прибЪжище до Скарги творят, а послухаючого их правды знайти не могут? Или не вЪдаете того, яко православные всЪгды наслЪдуют, а справедливости своему утиску, бЪдЪ и крывдЪ никако же отнести не могут? Или не слыхали есте того, яко православные Скаргу всЪгды пилнуют, а от Скарги о правдЪ николи слыхати не могут? Ато чему? Для того, иж тые великие книги сумнЪня своего перед ними затворил, оглох, онЪмЪл, суду праведного в них показати не хочет, своеи вЪрЪ прелести догажаючи. Чого ж далЪй православных до Скарги бЪгати нудите, которые всЪгды СкарзЪ служат и вЪк свой, служачи, изгубили сут, а справедливост выслужити никако же не могут? Чого ж далЪй у православных хочете? Уже и вашу волю исполняют, во слЪд Скарги всЪгды трудятся, а вытрудити, выпросити, выжебрати и выплакати собЪ у Скарги справедливости никако же не могут. Оставте же теды православным дорогу до великих книг скаржиных показовати, коли в них и найменшои правды нЪмаш. Нехай православные у маленких правилец при правдЪ дома сЪдят, нехай дома у маленких правилец истины пилнуют, нехай дома маленкими правилцами ся спасают, которыми без вонтпеня всякого спастися чают и запевне спасут. А вы юж там з великими скаржиными, яко хочете, так себЪ поступайте, а вы юж там як хочете, так мудрствуйте, а вы юж там як хочете, так ся дмЪте, напинайте, кокошЪте, вгрру возносЪте и вылЪтайте. Будите собЪ кромЪ нас, мы же со Христом богом нашим и нынЪ и в будущем вЪцЪ, даст бог, запевне быти ся сподобимо, которому чест и хвалу, и благодарение, и поклонение возсылаем со отцем и святым духом, нынЪ, и присно, и во вЪки вЪков. Аминь.
А если бы зас хто, не вмЪстивши духа святого разума, котрый лож без всякого гласкания и лицемЪрства обличати звыкл, и на мене от зависти потвар вложити хотЪл, мовячи, яко доразливе и ущипливе в том писаню мовит, - на тое вам так отповЪм. Научилемся от Христа истины без похлЪбства, лож лжею, волка волком, злодЪя злодЪем, разбойника разбойником, диявола дияволом звати. Сам бо преблагий бог, егда сопротивно истинЪ боручих рода еврейского видЪл, рекл им: Вы отца вашего диявола есте и похоти отца вашего творите -. Ато як? Для того, иж во истинЪ не стоите и убийства прагнете, которому кореню диявол отец, яко во истинЪ не стоит и человЪкоубийца ест. Научилемся зас от Иоанна Богослова сопротивно науце евангелской мудруючого - антихристом и его предидучим - лжепророками звати. Научилемся прелщенными от внЪ благочестивой веры мудруючих от Петра, Иуды и Павла апостолов звати. Научилемся и псом безстидным наскакаючого на благочестие хулою безрозмыслне от Павла звати; он бо тот глас изнесе, мовячи: БлюдЪтеся от псов и злых дЪлателей, то ест от лжеименных пастырей, которые у виноградЪ ХристовЪ робитися подняли, а оного сами ж запустошили и тернием беззаконного жития заростили -. Нехай же теды дух святый тые уста затворит и онЪмЪти даст, которые бы тое писаня мое завистию хулити хотЪли, которие от источника истинного начерпавши тот поточок малый от мене в ваши предЪла пущен ест; але хоч же ся видит малый, однак чаю на бога, яко алчущих и жаждущих правду видЪти достаточне напоит, насытит и удовлит. О сем до здЪ.
Будет зас и тая похвалка у противных: Волно ти, мовячи там заочне и в далеком КутЪ, хоч же и правдою, о нас так беспечне ширмовати, але коли бы еси тут был и тобЪ бы есмо тот язык, яко и Никифору, затворили и прописнути не дали -.
На тое вам так одповЪм. Не для далекости от вас будучи, я правду смЪле мовлю и правдою вас постигаю, але за правду и умрЪти изволяю, аще бог дарует, да знаете, и помолЪтеся богу, да вас сподобит иж зраковиднЪ от мене реченное слышати. Аз бо желаю, но еще волЪ божей на се нЪст, а о себЪ наскаковати, безстуднЪ, песски, яко же вы на поповство, без волЪ божей не хощу; научих бо ся благоговЪти ко благоговЪнному и от оного повеления ожидати. Аще и братская любов православных християн с предЪлов естественных мя вытягает, яко и анафема, молюся за них быти, по Павлу, аще бы в чесом на православии пострадати мЪли, желая с ними всЪгды ся знаходити, и если бо аще и не плотию, но вЪрою, любовию и духом всегда есм с ними. Обаче и телесным совокуплением желаю усердно, но не у воля божия быти сему приспЪ, будет же и скоро, даст бог, точию да очистят и изметут церков Христову по реченному им от мене. Але то чуднЪйшая, иж ся вы послуханям правды не хвалите, але крывдою и звитязством правду хелпите; хвалитеся затворами темничными, битьем и забитям хвалитеся, обелженям мирским, яко июдеи, мнимаючи обелжити Христа, але Христос Христом и богом ся зовет пред ся, и ест, и июдеи погибелными сынами ся зовут, сут и будут. Так же и вы, слЪда их держачися, рабом божим творите. Добре, творЪте и жидом послЪдуйте, и мы нехай Христа подражаемо и от вашего мучителства страждемо. Таковый бо вам и ключ ко отверзению царства небесного Христос оставил, яко да от погибелных сынов в вЪцЪ сем страждемо, мовячи: Аще мене изгнаша и вас изженут, аще мене обесчестиша и вас обесчестят, аще мене убиша и вас убиют, яко нЪст ученик над учителя, ниже раб над владыку, довлЪет бо вам тое ж страдати, што и я страдал, - рече. ПрисмотрЪте ж ся, не тое ж ли апостоли, мученици и вси благочесно живущии страдали сут, страждут и страдати хочут, а волхвы, чародЪе и мудреци свЪта сего превознесени сут, по Павлу, успЪвающе на горшее.
Не страште ж теды и мене, панове бискупи, антихристом и его мукою, бо ся его з ласки божои не бою и, ради вашего антихристова страха, святое троици, отца и сына и святого духа, отступити не хочу и, даст бог, тою же силою укрЪпляем совышше, не отступлю. Албо мнимаете и Никифоров язык, которого затворили есте и не слышите его, вашу неправду обличающий, яко нынЪ молчит и безгласен ест? Так вЪдайте, иж болшей тепер на вас крычит и обличает, нижли перво, коли в затворЪ не был. Затворили есте его в Малборку, да не видит Кракова, Лвова и Варшавы и прочиих мЪст, але от презацнЪйшого града, горняго Иерусалима, затворити есте его не могли. Тамо ему ходити и палацы небесные оглядовати чистою молитвою всЪгды волно. Затворили есте его от лица королевского, воеводского и вас всЪх, роскошников свЪта сего, яко да вас не видит, але от лица отца и сына и святого духа и тмы тмам предстоящим позору ангелского затворити есте его не могли, тамо ему смотрити свЪтлост славы неприступного божества и премирных сил небесных всЪгды волно. Не затворен ли был и Иоанн в ПатмЪ-островЪ, але в том затворЪ сына в нЪдрЪх отчиих узрЪл и оттоль болшей благословити и обличати лож начал? Тако же и вы мнимали есте затвором утолити язык Никифоров, а того не вЪдаете, иж тым вязеням ваших панов, бЪсов воздушных поднебесных, болшей мучит, сЪчет, уморяет и вас, им служащих, так явно и голосно обличает, иж аж тот крык, аерные воздухи прелетЪвши, всЪ небесные круги приникнувши, у престола святои троицы ся опирает и ваше мучителство и неправду до конца обнажает, - голу, безобразну, безвстыдну, як едину машкару и курву вшетечную, всему свЪту, на земли и на небеси ясну чкнит, обличает вас пред отцем и сыном и духом святым и всЪми небесными силами, яко за благочестие, вЪру, закон, правду и суд на вас, богопротивных, учиненый, и предЪла учтивости своей згвалтивших, в темницу затвора утвержен ест. Обличает вас на земли, яко вы правдЪ сопротивници, гонители и мучители есте ся стали; лжи же антихристовы поборници, вЪрные слуги и таинники, секретар и заступники быти ся показали; оного правды слышати не претерпЪвши, у вязене поганством тиранским есте угнали. А коли ся християны зовете, чом же не терпите и на собЪ всякия досады, которые бы ся случили, с благодареннем не преносите, але сопротивно отмщаете, взаем стосогубнЪ и злым восплачуете, мучите, томите и убиваете, а пред ся християны именоватися смЪете? Не явная ли то лож, прелест и хула на християнское имя! Видите ли, як християны нЪсте. Не холпите ж ся тым, латинници, антихристово племя и наслЪдие, як вы православных мучити, катовати, бЪду творити и безчестити силу, власт и началство, от антихриста вам дарованное, имате, кгдыж вы тым тиранством побЪдити терпения нашего не можете, вЪры нашои православнои от нас выстрашити и нас в свое поганство уволочи всуе и прожне мыслите, - мы бовЪм не прелюбодЪйчищами есмо антихристова ложа, але власные сынове божии, крещенные в имя отца и сына и святого духа правдивым крещением. Запевно вЪдайте!
Нехай вас тсе гордое дмуханг, и пышное фукане, и широкословное блекотаня, грозное розказанье, и толстое отрыгане того вашого выкрыканя (яко мы прелюбодЪйчищами быти бы мЪли от своей вЪры) не упевняет! Нехай вам надЪи и оттухи (яко не дочекате того николи по Руси) не чинит! Хиба кто, по Павлу, смертную мудрость вЪка сего возлюбивши и вшетеченством паче честного ложабока житие вЪка сего приходит изволивши, к вам отбЪжит и согласитися схочет. О таковом не мовимо. Волно ест и самовластие человЪку, кой хощет спастися или погибнути, умрети или живь быти, сыном божиим или сыном дияволским быти - сие на произволении человЪком лежит. А от православных убо и в жизнь вЪчную нареченных, восточнои церкви послушных сынов - не надЪйтеся, папы римские, кардиналы, арцибискупи, бискупи и всякое лживое священство латинского почту! Не надЪйтеся, власт мирская, королЪ, и всякое преложенство, и всяк послушник папы римского, як з вами ни в чом ся соглашати православные не хощут и папЪ поклонитися не изволят. Не надЪйте ж ся нынЪ, не надЪйтеся завтра, не надЪйтеся по завтрию, в приидущее время и в вЪки вЪков. Аминь.

  

  
СТАТИСТИКА

  Веб-дизайн © Kirsoft KSNews™, 2001